Nationale Hulpverlenersweekend 2014 was een daverend succes
Voor de tweede keer organiseerde de stichting Hulpverlenersrespect de Nationale Hulpverlenersdag in Hoorn. Dit jaar was er zelfs sprake van een heus Hulpverlenersweekend. Het doel van de Stichting is niet alleen het organiseren van de Nationale Hulpverlenersdagen maar ook om d.m.v. voorlichting op scholen het respect voor de hulpverlener te vergroten en de afstand tussen hulpverlener en burger verkleinen. Daarnaast heeft de stichting als doel zoveel mogelijk informatie te verstrekken vanuit de hulpverlenende instanties. (
KNV EHBO Blokker Zwaag werkte dit weekend samen met KNV EHBO St. Jan uit Hoorn en het Rode Kruis afdeling West-Friesland. Samen verzorgden deze drie verenigingen de EHBO tijdens alle evenementen in dit weekend. Wij waren dus niet zoals de overige hulpverleners alleen aanwezig ter promotie, maar ook daadwerkelijk ‘in functie’. De inzetten dit weekend bleven beperkt tot klein leed. In dit artikel vind je een aantal foto’s van onze inzet en mocht je meer willen weten over het hele weekend kijk dan op www.nationalehulpverlenersdag.nl.
Op zaterdagmiddag 4 oktober was er een parade door het centrum van Hoorn waaraan diverse muziekkorpsen en hulpverlenersvoertuigen uit het hele land meededen. Een bijzondere en opvallende opening van het weekend. Namens EHBO Blokker-Zwaag waren Jamie en Dominique op de fiets paraat.
’s Avonds was het Hulpverlenersconcert in het oude Philips-gebouw, verzorgd door de Marinierskapel der Koninklijke Marine. Deze avond was speciaal voor genodigden, zij genoten van de prachtige muziek waar dit orkest zo om bekend staat. Namens EHBO Blokker-Zwaag waren Ben, Demelza en Marianne aanwezig. Dat niet alles tijdens zo’n dag glitter en glamour is blijkt wel uit de foto die van ons gemaakt is terwijl wij ons in een achterkamertje stonden om te kleden. Voorafgaande aan het concert werden we ludiek gefotografeerd voor de oplegger van de Marinierskapel. En dat het er tijdens het posten ook vrolijk aan toe kan gaan blijkt wel uit de foto die tijdens de afterparty werd genomen.
Zondag 5 oktober vertrokken we voor dag en dauw richting het evenemententerein. De dag begon met een ontbijt voor zo’n 300 hulpverleners in de Oosterkerk. Ook daar zaten de verschillende EHBO-verenigingen gezamenlijk aan tafel. Het ontbijt werd geserveerd door andere andere Burgemeester Onno van Veldhuizen en Staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie. Goed gemutst, met volle buikjes en voorzien van een goody bag togen we daarna richting onze post.
Vanaf half twaalf vond er op het terrein aan de Nieuwe Wal een gratis en interactief evenement plaats waar ruim 43.000 bezoekers op af kwamen. De 73 aanwezigie hulpverlenersorganisaties presenteerden zich op allerlei gebieden aan de burgers middels demonstraties, shows, workshops of informatielezingen. Op het terrein waren 3 EHBO-posten voorzien die elk door één vereniging zouden worden bemand. Daarnaast zouden de verenigingen zich ook presenteren en promoten op naast elkaar gelegen stands.
Helaas was er door een fout aan de zijde van de organisatie geen tent opgebouwd voor EHBO Blokker-Zwaag en ontbrak ook de promotiestand. Gelukkig was bijna ons gehele bestuur aanwezig dus kon er goed en uitgebreid worden overlegd over de ontstane situatie. We hebben moeten besluiten om, precies op het moment dat het terrein voor het publiek openging, onverrichterzake naar huis te gaan. Dat was een hele domper voor alle aanwezige leden. Marieke, Demelza, Monique, Arjan, Ginny, Ben, Ronald, Marianne, Dominique en Mark hebben even flink moeten slikken op het moment dat zij zich realiseerden dat EHBO Blokker Zwaag geen deel uit ging maken van deze geweldige dag. Voor onze vereniging is het daarnaast ook een gemiste kans om ons te promoten.
Maar het feit dat later die dag verschillende van deze leden in privé hoedanigheid alsnog op het terrein aanwezig waren, getuigt wel van onze professionaliteit. We laten het aan het bestuur om te achterhalen wat er in de organisatie is misgegaan.
We denken met plezier terug aan de zaterdag waar we overdag en ’s avonds ons steentje hebben bijgedragen en aan de zondag waar we heerlijk hebben kunnen genieten van het ontbijt.
Tegen iedereen die ook wel eens zou willen posten, zou ik willen zeggen: Reageer gerust eens op een Datumprikker-verzoek van onze coördinator. Trek de stoute schoenen aan! Posten is enorm nuttig, de vereniging wordt er financieel wijzer van, het is in de regel erg gezellig met de mede-posters en met de organisatoren van het betreffende evenement en ‘last but not least’ je doet er zelf enorm veel EHBO-ervaring mee op. Ben je onervaren of voel je je zo, dan post je altijd samen met een EHBO’er die meer ervaring heeft.
Marianne Sabel
[print_gllr id=367 display=short]